Remaja Cool '}

Wednesday 27 April 2011

Bila orang x puas hati dengan kita`


ada-ada sahaja cara yg mereka slalu guna bila tidak berpuas hati dengan kita. Contohnya,

suka perbesarkan hal yg kecil:
-mereka lebih suka perbesarkan hal yg kecil dan sentiasa mencari ruang untuk menyalahkan kita. Perkara ini akan menyebabkan ramai yg mula berfikiran negative tentang kita. Mereka suka menyebut-nyebut kesalahan kecil kita dan mengeruhkan lagi keadaan.

Sentiasa mencari kesalahan kita

-mereka akan cuba mengorek kisah lama dan menggunakannya untuk menentang kita wlaupon ia tidak berkaitan dengan apa yg kita sedang/ akan lakukan.

Mempengaruhi orang lain
-mereka cuba mempengaruhi org lain agar setuju dgnnya dan terus mencri org utk menyokongnya. Mereka cuba menceritakan tentang keburukan kita dan masalah kita pada umum dan mendedahkan rahsia kita yg x sepatutnya terdedah dan hanya disimpan oleh kita sahaja. Kadang2 mereka mncri org ats untuk menyokong mreka dn meneruskan usaha untk menjtuhkan kita.

Sukar menerima pandangan baik org lain
-mereka sukar untuk menerima pandangan baik org dan senang menerima pndangan bruk org tntg kita. Mereka trlampau ego untuk berfikir secara rasional tentang apa yg lebih pntg. Prkara yg kita buat @ menyakiti diri kita, mana yg lbih penting?

Iri hati dengan kita
-hakikatnya, mereka iri hati dgn pncpaian kita dan bila kita melakukan sdikit salah yg langung x mempengaruhi ap yg kita buat, mereka mula memangkah kita dan memandang serong tntang kita

Tidak yakin dgn kita
-dalam hati mereka..”mampu ke ko buat?”…hakikatnya kita mampu lakukan tapi mereka tidak yakin dgn kita. Mereka menilai kita sebelum kita buat sesuatu perkara tersebut. mereka menilai perkara yg belum kita lakukan dan telah menghukum kita sebelum ap2 terjadi Telah nyata kat sini bahawa mereka cemburu dengan apa yg kita dapat. Perkara seperti ini biasa terjadi pada kawan kita sendiri lebih2 lagi seandainya mereka sebaya dengan kita.

Keras kepala
-kadang-kadang mereka juga buat salah namun disebabkan rasa tidak puas hati dengan kita, mereka hanya ingat kesalahan kita je. Mereka terlampau keras kepala untuk mengaku kesalahan kita dan terus-menerus memangkah kita. Kalau da sampai tahap macam ni, jangan la libatkan apa2 yg kita buat dengan mereka.

Tidak berbincang dengan org yg sepatutnya
-mereka juga suka buat keputusan sendri tnpa melibatkan org yg sepatutnya. Perkara ini selalunya mengundang kepada permasalahan yang baru. Contohnya, org yg spatutnya mereka brbincg x tahu apa yg dbncangkan dn tiba2 kputusan tlah dibuat. Prkara ini tidak patut dilakukan seandainya anda seorg pemimpin!!

Kesimpulannya…renung-renungkanlah sekiranya sikap ini ada dalam diri kita. perkara ini selalu trjdi dalam organisasi lebih2 lagi jika melibatkan kawan kita sendiri. Selalu juga terjadi dgn org yang sama umur dgn kita. Oleh itu,kita hendaklah berfikir secara rasional dan jangan terlalu ikutkan perasaan. Kita hendaklah percayai sahabat kita dan menyokong apa yang baik dari mereka dan sma2 menyelesaikan prmasalahan skiranya trdpat msalah. Mreka yg sy critakan di atas itu sepatutnya brfikir dgn lebih trbuka dan buknnya brfikiran sempit. Org yg berfikiran sempit sgt susah untuk membri kerjasama kepada kita. pendek kata, cuba selesaikan secara aman.

Firman Allah dalam surah al Hujurat ayat 12 yang bermaksud”Jauhilah kebanyakan dari pasangka kerana sesungguhnya sebahagian prasangka itu adalah berdosa dan janganlah kamu mencari-cari kesalahan orang”


Renung-renungkanlah….~

p/s: leave ur comment here... 

3 comments:

skemacho said...

sabo2

azeo laxerz said...

mrah sy kejp je...x mao pendm lm hti lme2...x best...pape pon, yg baik kte amik, yg bruk kte jauhkan~

shahsyaz said...

ehm, sy x suker org x puas ati ngan sy, klu x puas ati, ckp je depan2, bukannye sy nk mengamuk or kechik ati..

ehm...entry neh membukak mata saya, hehehe :)

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...