Remaja Cool '}

Friday 7 September 2012

detik pelangi #5.0


5.0
Telah lama lelaki ini menunggu. Malam2nya tidak sama lagi. Lelaki ini sudah terbiasa tidur lewat malam dan bangun awal pagi semata-mata menunggu sms wanita itu walaupun ia hanya kerja yg sia2 sahaja. Mata lelaki ini pula semakin teruk. Matanya makin rabun disebabkan terlalu kerap menangis. Namun lelaki ini masih menunggu. Menunggu utk menunaikan jnji2nya pada wanita itu.

Hari demi hari berlalu bagaikan sgt pahit bg lelaki ini. Hidup tnpa wanita itu umpama hidup tnpa nyawa bg lelaki ini. Sering kali lelaki ini terfikir utk membunuh sahaja Cher, seorang lelaki yg msuk cmpur dlm hidup mereka. namun lelaki ini tahu, bukan salah Cher. Lelaki ini cuba menyalahkan wanita itu sebab melayan lelaki laen. Namun lelaki ini tiada keberanian utk berbuat demikian. Lelaki ini hanya mampu menyalahkan diri sendiri kerana kejam dgn kata2nya terhadap wanita itu. Lelaki ini menyalahkan dirinya sendiri krn terberi pahit dlm hidup wanita itu. Lelaki ini memberi denda pd dirinya sndiri, hidup dlm bayangan wanita itu. Lelaki ini sentiasa menunggunya.

Hidup tanpa wanita itu sangat pedih bg lelaki ini. Dulu wanita itu juga pernah tanya, apa kn jadi kalau wanita itu tiada suatu hri nanti. Lelaki ini menjawab”kamu kn slalu ada..lgpon ak xnk pk kamu tiada”. Sekarang kata2 itu memakan dirinya sndiri. Mungkin wanita itu sudah lama terfikir utk meninggalkan lelaki ini. Membuang lelaki  ini bila x lagi diperlukan. Betul, lelaki ini tidak mampu hidup lagi. Utk hidup amat perit bg lelaki ini. Lelaki ini sering terbayang, btpa pedihnya dirinya bila suatu hari nanti lelaki ini ternampak wanita itu dan Cher sdg hepi mungkin sbg kekasih atau mungkin sbg suami istri. Tentu saat itu lelaki ini xkan teragak-agak membunuh diri.

Tidak, lelaki ini masih menunggu. Bertahan da terus bertahan. Namun sampai bila lelaki ini mampu bertahan? Lelaki ini juga tidak tahu kerana lelaki ini amat lemah menghadapi perkara sebegini. Lelaki ini amat takut jika masa depannya bukan dgn wanita itu. Walaupun sekarang wanita itu sedang bergembia dgn teman yg baru, lelaki ini masih belum mampu hadapi kenyataan.

Lelaki ini takut menghadapi masa depan. Lelaki ini takut masa depan tanpa wanita itu. Lelaki ini bertekad untuk betul2 mengakhirinya. Tapi sebelum itu. Lelaki ini mahu kawan2nya mengingatinya. Lelaki ini mula menjadi ceria sejak semester baru bermula. Lelaki ini cuba rapat dan sentiasa bergurau dengan kawan2nya. Rapat dgn kawan perempuan sama seperti dgn kawan lelaki. Lelaki ini sudah tidak mahu lagi memikirkan apa2. Apa yang lelaki ini mahu buat, dia akan buat.

Kawan sekelasny mulai pelik. Perubahan pada lelaki ini sgt ketara. Dulu lelaki ini seorang yg kool, x byk ckp dn susah utk rapat. Tp sekarang lelaki ini tdk lagi kool, byk cakap dn sgt sng utk rapat. Lelaki ini hanya mahu kawan2nya mengingatinya. Itu sahaja.  Apa yg memeranjatkan, lelaki ini mulai merokok. Walaupun hanya satu hari sahaja. Kawannya menegurnya pabila terlihat kelibat lelaki ini merokok.
“tidak, ak merokok tp juz hari ni je..juz tarikh ni je..hri jdi die”. lelaki ini merokok sepanjang hari pd hari itu.

Setahun berlalu sejak mereka berputus, wanita itu sudah pun berteman dgn Cher dalam diam. Lelaki ini hanya sntiasa harap bhw wanita itu gmbira. Tp lelaki ini tidak sanggup hadapi pedih ini lagi. Segalanya akan berakhir. Lelaki ini merokok utk kali yg terakhir. Tarikh dia ditinggalkan. Lelaki ini mara ke depan. Sedang kawan2nya asyik bermain air pantai, lelaki ini terus mara kedepan hinggalah pada tahap lelaki ini tidak mampu lagi mara. Tenggelam dibuai ombak dan langsung tidak mencuba untuk menyelamatkan diri. Tenggelam dan lemas. Satu nyawa yg hilang disebabkn cinta. Pedih yg dialami melebihi segalnya. Walaupun luka fizikal x mampu lg ubati pedih itu. Nyawa yg tenggelam. Nyawa yg x lg diperlukan. Bila bosan,bila jumpa seseorg yg lebih menarik, bila x lg diperlukan, lelaki ini dibuang. Tenggelam.

*p/s: jgn wt gini. x elok. Story je. Jgn mainkn prasaan org~

0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...