Remaja Cool '}

Monday 9 January 2012

Warna dan Personaliti #1

Apakah Pilihan Warna Anda Mendedahkan Tentang Anda?

Pernahkah anda terfikir mengapa terdapat begitu banyak warna kereta untuk dipilih? bagaimana pula dengan warna baju atau blaus anda? apakah warna bilik tidur anda? pilihan utama anda untuk warna-warna tertentu adalah sangat peribadi dan mempunyai makna psikologi. kajian ini dibuat oleh universiti dan kolej bertauliah dalam talian untuk mentafsirkan soalan kenapa warna-warna tertentu ini menjadi pilihan dan kaitannya dengan sikap kita.

Jika anda perhatikan di monitor komputer anda, anda akan melihat bahawa setiap piksel adalah terdiri daripada tiga sel. Satu sel menerangi dalam warna merah, satu lagi hijau dan ketiga dengan warna biru. Ini kadang-kadang dirujuk sebagai monitor RGB. Dengan mengubah jumlah setiap warna-warna ini, mata manusia boleh ditipu untuk melihat spektrum warna, termasuk putih dan hitam.

Mata manusia mempunyai reseptor warna yang dikenali sebagai kon. Ia juga mempunyai tiga set yang sesuai dengan cahaya merah, biru dan hijau yang jatuh pada retina. Kedua-tiga warna ini dikenali sebagai warna utama dan persepsi warna yang terhasil daripada gabungan mereka sebagai warna sekunder. Kerana warna utama ini kerap berlaku dalam alam semula jadi, mereka mempunyai ciri-ciri psikologi yang sama yang boleh mengubah tingkah laku dan emosi kita.Sebahagian daripada ini akan dibincangkan di bawah:

Merah

Warna ini paling menarik perhatian kita. Nilai psikologi merah dikaitkan dengan ketakutan, kemarahan, bahaya, kesedaran yang kian meningkat, dan meningkatkan tenaga seksual.Jika kita marah, kita "melihat merah".Tetapi merah juga boleh menandakan status dan warna pilihan raja-raja, biskop dan kardinal, dan pembesar-pembesar disambut dengan "permaidani merah."Ia juga telah ditunjukkan untuk membuat jantung berdenyut lebih cepat dan untuk menggalakkan pengeluaran adrenalin. Pereka fesyen tahu bahawa merah utama adalah warna kuasa, menuntut rasa hormat dan mengeluarkan personaliti agresif pemakainya.Ia tidak hairanlah bahawa buah-buahan dan sayur-sayuran yang banyak menggunakan merah untuk memberi amaran kepada manusia dan haiwan yang mereka masak dan sedia untuk dimakan. Dengan cara ini mereka menyebarkan benih mereka dan menyebarkan.

Variasi Merah

Magenta - Dari sudut psikologi Individu yang memihak kepada warna ini adalah sangat bagus mememdam perasaan mereka dan mereka sering muncul malu-malu, tetapi mereka sangat bersabar. Mereka jenis yang setia dan tidak dan pendiam.

Crimson - Orang yang memihak kepada crimson adalah orang yang kuat dari segi emosi dan sangat bersemangat. Mereka mempunyai matlamat yang kukuh. Mereka akan mula merasa marah apabila kebebasan peribadi atau matlamat mereka sendiri terancam. Mereka jenis yang suka mengawal orang dan tidak suka ditegur. Mereka sangat keras kepala dan mempunyai ego yang tinggi.

Scarlet - Seseorang yang lebih suka scarlet adalah orang yang suka menikmati kehidupan dengan sepenuhnya. Individu-individu ini biasanya hidup mengikut peraturan-peraturan mereka sendiri dan sering tidak mengikut norma-norma tradisional. Mereka mengelakkan orang-orang yang membosankan dan sentiasa cuba untuk mengalami keseronokan yang maksimum. Mereka sentiasa mencuba perkara-perkara baru yang menyeronokkan. Orang yang berada di sekeliling mereka juga biasanya akan sukakan mereka kerana sikapnya yang sentiasa inginkan keseronakan dan sentiasa senyum.

Pink - budaya Barat telah membuatkan pink sebagai warna feminin, menekankan kelemahan dan emosi seperti kanak-kanak. Tetapi merah jambu juga melambangkan sifat manusia yang lembut, kesihatan, dan kemudaan. Orang yang sukakan warna ini biasanya bersikap seperti kebudak-budakan dan sentiasa ingin kelihatan muda. Merah jambu juga mempunyai kesan yang pchologically menenangkan. Oleh itu orang yang memakai suka merah jambu suka akan ketenangan dan membuat orang lain tenang.

Biru

Biru dikaitkan dengan kebijaksanaan, kesetiaan dan royalti. Kerana ia adalah wakil dari langit dan lautan, ia mempunyai ciri-ciri yang luas, sering membuat bilik yang dicat biru kelihatan lebih besar. Biru telah terbukti mempunyai kesan yang menenangkan apabila boleh mengurangkan tekanan darah dan kadar jantung. Warna ini sering menjadi pilihan doktor untuk pesakitnya.


Fesyen, biru, biru gelap terutama, adalah dianggap pakaian yang sangat formal. Ia dihormati dan sebagainya warna pilihan pakaian seragam untuk banyak angkatan tentera dan polis di seluruh dunia.Orang yang suka biru biasanya tidak suka konfrontasi dan memainkan peranan seorang diplomat untuk mengelakkan konflik yang berterusan.

Sesetengah warna biru yang berbeza:

Sky Blue - warna ini menyatakan keteguhan, kesetiaan dan kasih sayang. Ia memberikan rasa aman dan tenang. Sky Blue juga menggalakkan fantasi dan imaginasi dan warna kegemaran bagi bilik bayi. Orang yang sukakan warna ini biasanya mempunyai daya imaginasi yang tinggi dan kreatif. Mereka sentiasa membuat orang di sekeliling mereka kagum.

Azure Blue - Ini adalah warna kegemaran orang-orang yang berpuas hati dengan kehidupan, selagi ia mempunyai beberapa matlamat tertentu. Mereka yang memilih warna ini mempunyai sikap bahawa "perjalanan adalah lebih baik daripada destinasi" dan mereka menikmati usaha sekian banyak itu, jika mereka mencapainya, mereka dengan cepat mengada-adakan sesuatu matlamat yang baru untuk meneruskan. Mereka sukakan perjalanan kehidupan kerana mereka mahukan pengalaman yang banyak. Orang yang memilih warna ini biasanya pandai membuat keputusan.

Pale Blue -Lemah lembut dan berusaha untuk mencapai tujuan yang besar. Ia selalunya menjadi pilihan doktor atau kakitangan hospital. Mereka yang memilih warna ini mengumumkan kepada semua orang bahawa mereka mempunyai tugas penting untuk mencapai dan bahawa mereka benar-benar berazam untuk berjaya.

Dark Blue - Walaupun ini adalah warna kegemaran pakaian rasmi, Dark Blue menunjukkan kekurangan keupayaan untuk berkomunikasi. Warna ini melambangkan perasaan yang ditindas dan memakainya sering menunjukkan kehadiran kebimbangan yang sia-sia dan kurang amanah bagi orang lain. Orang yang sukakan warna ini biasanya tidak yakin dengan diri sendiri dan sentiasa bimbang terhadap perkara yang tidak patut.

Hijau

Hijau adalah warna khas yang merangsang ketenangen, perasaan selamat dan seimbang. Banyak juruhias dalaman mencadangkan tema hijau untuk warga kota yang mahu mewujudkan satu oasis daripada persekitaran sibuk dan hingar-bingar metropolis. Pada skala yang lebih kecil, yang mengelilingi diri dengan pelbagai tumbuh-tumbuhan hidup boleh mencapai kesan yang sama.

Hijau dianggap sebagai penyelaras yang hebat, mampu mewujudkan keseimbangan antara emosi positif dan negatif. Mereka yang memilih hijau selalunya mampu melihat kedua-dua belah isu, mempunyai perasaan yang kuat moral yang benar dengan yang salah, dan cenderung untuk menjadi idealistik.

Hijau dipercayai menjadi warna paling santai dan juga warna yang paling bertanggungjawab.
Dari segi negatif, hijau dikaitkan dengan acuan dan kerosakan. Sebagai "hijau dengan iri hati" menerangkan kepercayaan bahawa emosi iri hati boleh menyebabkan seseorang itu akan musnah dari dalam oleh melindungi perasaan itu.

Antara warna Hijau:

Pale Green - warna ini dikaitkan dengan kemudaan, bermain dan sentuhan yang belum matang. Orang yang memilih Hijau Pale sering tidak selesai projek-projek yang mereka memulakan dan mempunyai kekurangan tanggungjawab. Mereka sering ragu-ragu dan berlengah-lengah. Mereka jenis yang malas melakukan perkara yang menyusahkan. Mereka berkelakuan tidak matang dan sering membuatkan orang di sekeliling ketawa dengan karenah mereka. Namun, mereka tidak sesuai dijadikan teman dalam menyelesaikan sesuatu perkara.

Jade Green - Orang yang mengelilingi diri mereka dengan warna ini dikatakan berpengetahuan dan mampu memahami kehidupan dari sudut yang lebih tinggi dari sudut falsafah. Mereka sesuai dijadikan bahan rujukan dan seseorang yang pandai memberikan pandangan. Mereka jauh lebih matang dan sesuai untuk memimpin.

Olive Green - Orang yang memakai warna ini biasanya mempunyai beberapa trauma emosi dalam kehidupan mereka dan berurusan dengan kepahitan terhadap kehidupan.Dari segi kebaikan, orang-orang yang memilih warna ini akan menghargai sepenuhnya masa sukar yang memberi kesan kepada orang lain dan akan mempunyai empati yang lebih besar daripada yang lain. Mereka adalah jenis orang yang sukar melupakan kenangan pahit dan sentiasa mengenang kenangan tersebut.

Emerald Green – orang yang memilih warna ini mementingkan perhubungan. Mereka suka menjadi tarikan dan sukakan cabaran. Mereka adalah kawan yang terbaik kerana mereka pandai menjaga perasaan orang lain.

Dark Green - Orang yang memilih hijau gelap adalah orang yang obses dengan diri sendiri. Orang ini biasanya mempunyai beberapa episod gelap dalam kehidupan mereka yang telah menjadi penyesalan bagi mereka. mereka adalah jenis orang yang kurang keyakinan diri dan sentiasa muram.

1 comments:

azeo laxerz said...

lebih kpd info~

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...