Remaja Cool '}

Sunday 29 July 2012

detik pelangi #1

#1

lelaki ini, jatuh cinta pada wanita itu. "Boleh percaya ke?" kata semua orang yang mengenali mereka. mereka sangat berbeza, tingah laku dan pergaulan. lelaki ini pendiam dan mementigkan kekemasan. seorang yang suka menyendiri dan pada pandangan orang lain, lelaki ini berbeza dengan kebanyakan lelaki. wanita itu pula, banyak cakap, suka bergaul dan seorang yang cukup aktif dengan tingkah lakunya. mereka seoalh dalam dua dunia berbeza.

ia bermula pabila wanita itu menegur dan memarahi lelaki ini dengan tiba-tiba. lelaki ini merasakan perkara itu sangat pelik. mengapa terus memarahi pabila kali pertama berjumpa? lelaki ini tidak hiraukan karenah wanita itu. namun wanita itu tidak sudah2 mengusik lelaki ini. kemudian, sedikit sebanyak lelaki ini mulai melayan karenahnya. sedikit sebanyak lelaki ini mula menyukai wanita itu.

mereka mula bercinta. tarikh 16.01.2008 menjadi titik bagi mereka. titik perkenalan mereka. Kemudian, pada hari jadi lelaki ini, seperti biasa lelaki ini banyak menerima hadiah dari kawan-kawan perempuan. Tetapi, lelaki ini paling suka hadiah yang diberikan wanita itu. mereka berdua masih belum bercinta waktu itu. wanita itu memberikan gula-gula lolipop pada lelaki ini dan beberapa biskut crisp. lelaki ini menerima hadiah tersebut tanpa banyak soal. mereka juga pernah keluar bersama ditemani kawan wanita itu. mereka bertiga, lelaki ini, wanita itu dan kawannya keluar ke bandar pasir mas. lelaki ini hanya mengikut mereka berdua dari belakang. kemudian, mereka berhenti di kedai hadiah nini. wanita itu melihat pada patung patrick star, watak dalam kartun spongebob.

wanita itu:"eh..comelnya patrik...hmm..xpe la. mahal"
lelaki ini:"x nak beli?"
wanita itu:"mahal la.."

mereka hanya berjalan-jalan, tiada apa yang lelaki ini beli. hanya menemani wanita itu dan kawannya. x lama selepas itu, wanita itu menerima "patrick" dari lelaki ini. "Patrick" yg wanita itu mahukan. wanita itu sangat gembira. kemudian selepas itu, lelaki ini terus mengatakan bahawa wanita itu kekasihnya. wanita itu menerima dengan rela. sepanjang percintaan mereka, banyak yang mereka alami. Mereka selalu bergaduh ble bercakap, ble msj pula sebaliknye. selalu menghubungi hampir stiap malam. Kehidupan asrama sangat manis bagi mereka. mereka balik ke asrama bersama, kadang-kadang waktu sekolah, mereka berjumpa. kadang-kadang hujung minggu mereka berjumpa di sekolah. Perjumpaan yang bukannye di tmpat yg sunyi, sebaliknye di tmpat yg terbuka sambil ditemani beberapa orang kawan. mereka sangat gembira.

wanita itu suka berkawan. berkawan dgn smua org, tanpa mengira umur dan jantina. wanita itu mesra dengan semua orang. lelaki ini pula tidak banyak bercakap. hanya mempunyai beberapa orang kawan baik sahaja. suka berkawan tetapi baginya kawan adalah kawan, tidak perlu lebih dari itu sampai adanya rasa sayang. wanita itu, demi mengenali lelaki ini dengan lebih dalam, telah berkenalan dgn kebanyakan kawan lelaki ini. wanita itu juga berkawan baik dgn kawan rapat lelaki ini. pada mulanya lelaki ini sangat gembira kerana wanita itu sanggup berbuat demikian demi mengenalinya dgn lebih rapat.

mereka, lelaki ini dan wanita itu suka berjumpa. jika ada masa, mereka akan berjumpa di pondok pengawal asrama. lelaki ini selalu dtg awal ke asrama dan menunggu wanita itu. menunggu di koridor tingkat atas. melihat wanita itu masuk ke asrama dihantar abah wanita itu. lelaki ini selalu menunggu kereta wira maroon milik abah wanita itu. pabila wanita itu masuk ke asrama, lelaki ini akan tersenyum. selalunya mereka akan berjumpa di pondok pengawal asrama sesudah memasuki asrama. pernah satu ketika, lelaki ini membeli kek utk wanita itu dan wanita itu berikannya piza kecil. saat itu sangat melucukan bagi lelaki ini. kek gulung yang dibelinya terlalu besar dan x muat utk diletakkan dalam bekas makanan.

waktu malam pula, mereka selalu berhubung dengan panggilan telefon. waktu sebelum tido menjadi pilihan. mereka menghabiskan masa dgn berbual. 1jam paling kurang. kadang-kadang sampai 3 jam mereka berbual. banyak yang mereka bualkan.dari pergaulan kosong sehinggalah menyanyi dan lebih dari tu. lelaki ini sangat menghargai detik mereka bersama. ia, ia seolah-olah detik pelangi yang mereka alami. warna yang berlainan.warna yang mereka alami adalah warna percintaan. lelaki ini akan mencatat segala sms wanita itu didalam buku memandangkan kapasiti telefonnya adala terhad. segalanya akan dicatat sebagai kenangan. kenangan buat mereka pabila mereka dewasa, ia akan menjadi saat manis bagi mereka pabila membacanya. kadang-kadang lelaki ini akan merakam suara perbualan mereka. dan pabila lelaki ini tidur, lelaki ini akan mendengar rakaman itu. suara wanita itu menjadi penenang hati lelaki ini. kali pertama bercinta, sangat indah bagi mereka. lelaki ini sangat mengargai setiap detik bersama wanita itu.

Hanya sekali sahaja lelaki ini melihat wanita itu menangis. sewaktu lelaki ini dan kawan-kawan seasrama membuat perancangan untuk mengenakan wanita itu. ia umpama rancangan "wakenabeb" karana rancangan itu sangat popular waktu itu. sungguh hairan kerana lelaki ini juga bekerjasama dengan mereka setelah dipujuk oleh mereka. ia sekadar suka-suka sahaja. sedang kami berduaan di kantin, ketua blok asrama datang memarahi kami. wanita itu dimarahinya sampai menangis kerana wanita itu salah seorang biro asrama. kawan ketua blok merakam semuanya. permainan dihentikan pabila wanita itu menangis. "jangan la ngis, kteorg gurau je"...tatkala lelaki ini melihat wanita itu menangis, dia terasa teramat marah pada ketua blok. x perlu sampai begini. x perlu sampai menangis detik hati kecil lelaki ini. lelaki ini meminta maaf pada wanita itu. bukan senang bagi lelaki ini memujuk kembali wanita itu. lelaki ini mengambil semua rakaman yang mereka rakam dan berjanji pada dirinya sendiri, perkara seperti ini tidak akan berlaku lagi.

ada satu ketika, waktu semua orang balik dari asrama. lelaki ini dan beberapa orang biro asrama tidak balik ke rumah. mereka berada di asrama sepanjang hujung minggu walaupun minggu itu minggu balik ke rumah. wanita itu juga berada di asrama. mereka selalu berjumpa waktu itu. berjumpa di belakang kantin asrama di pintu belakang asrama dan berjumpa di pondok pengawal asrama. malam itu, mereka berjumpa lagi. mereka berjumpa di pejabat asrama, ditemani nyu, rakan mereka dan juga biro asrama. lelaki ini baru sahaja selesai menjalani kem latihan badan bukan kerajaan. jadi, lelaki ini masih lagi botak. lelaki ini sangat tidak suka rambutnya yg terlalu pendek itu. lelaki ini sangat malu dengan penampilannya. namun wanita itu tidak kesah smua itu. sayang wanita itu tetap tidak berubah. wanita itu telah tahu sebahagian lelaki ini yang jarang ditonjolkan. mereka berjumpa di pejabat asrama malam itu. lelaki ini tidak banyak cakap kerana segan dengan penampilan dirinya. namun, wanita itu yang sentiasa mengambil hati lelaki ini telah membuat lelaki ini banyak cakap malam itu. lelaki ini memakai kemeja warna coklat cerah, wanita itu memakai baju lengan panjang. lengan bajunya bewarna kuning. wanita itu kelihatan sangat comel. lelaki ini duduk dekat dengan wanita itu. kali pertama mereka sedekat itu. mereka menangkap gambar bersama. bahu mereka bersentuhan. kali pertama mereka sedekat itu. dan hanya kali itu sahaja mereka bersentuhan walaupun sedikit. mereka berdua sangat gembira.

banyak lagi yang berlaku antara mereka..kenangan mereka selama setahun. hanya sekali sahaja mereka benar-benar dating. lelaki ini datang ke sekolah menaiki kereta gen2 milik bapanya. waktu hujung minggu, lelaki ini mengajak wanita itu memasuki kereta dan berjalan-jalan dengannya. wanita itu sangat keberatan dan hanya mahu keluar sekejap sahaja. mereka pergi ke shopping mall "timur". lelaki ini belikan pengepit rambut untuk wanita itu. hanya ketika itu sahaja mereka keluar bersama. tidak sampai setengah jam pun mereka keluar bersama. tapi ia sudah sangat menggembirakan lelaki ini. sjak dari itu, lelaki ini menjaga kereta gen2 milik bapanya dengan baik. "kereta ni, pernah bawa dia..." detik hati kecil lelaki ini dengan gembira.

wanita itu juga perna mengadiakan baju t lgn pendek pada lelaki ini. baju yang ada gambar gunung kinabalu dan gambar itu menyala di waktu malam. wanita itu belikan baju itu khas bagi lelaki ini. wanita itu pernah memakai baju t tersebut. lelaki ini menjaga baju itu dengan baik dan selalu memakainya. lelaki ini selalu memakai baju itu waktu malam. kerana baginya ia seperti wanita itu memeluknya. lelaki ini juga pernah memberikan baju lengan panjang pada wanita itu. wanita itu juga menghargai hadiah lelaki ini. wanita itu juga banyak memberikan keychain pada lelaki ini. dan sampai sekarang, lelaki ini masih menyimpan keychain tersebut.




0 comments:

Post a Comment

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...